משאבי אנוש
בריאות הנפש במקום העבודה: כיצד משאבי אנוש יכולים להוביל שינוי?



בריאות הנפש במקום העבודה: כיצד משאבי אנוש יכולים להוביל שינוי?
בריאות הנפש במקום העבודה הפכה לנושא חדשותי מרכזי בשנים האחרונות, כשיותר ויותר ארגונים מבינים את החשיבות של תמיכה נפשית בעובדיהם. עם עלייה ניכרת בלחצים החיוניים בעידן המודרני, האתגרים הנפשיים הולכים ומתרבים, ואיתם גם הצורך הגובר בשלל אסטרטגיות שיכולות לסייע לעובדים להתמודד עם מצוקות נפשיות.
רקע הכללי על בריאות הנפש בעבודה
על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי (WHO), כ-25% מהאוכלוסייה יבקרו במצבים נפשיים מסוימים במהלך חייהם. בישראל, לפי נתוני משרד הבריאות, כ-20% מהאוכלוסייה הבוגרת נאבקת עם הפרעות נפשיות כלשהן, לרבות בעיות חרדה, דיכאון, ועוד. מה שמעורר דאגה נוספת הוא שהרבה מהנפגעים עובדים במקומות עבודה, והשפעתם על הפרודוקטיביות, המורל והנאמנות כלפי המעסיקים ברורה.
בעיות נפשיות לא משפיעות רק על הפרט אלא גם על הארגון ככוח עבודה. מחקרים שנעשו על ידי ארגון ה-OECD מצביעים על כך שבעיות נפשיות במקום העבודה פוגעות בכלכלה העולמית בכ-240 מיליארד דולר בשנה, דבר הממחיש את הדחיפות של פעולה מהירה במציאות זו.
תפקיד משאבי אנוש בשיפור בריאות הנפש
תפקידם של אנשי משאבי אנוש הוא להוביל את התמורה המקצועית והחברתית בעסק. משאבי אנוש יכולים ליצור שינוי אמיתי בתרבות הארגונית והיחס לבריאות הנפשית של העובדים באמצעים שונים:
1. טיוב תוכניות תמיכה נפשית
אחת מהדרכים היעילות להתמודד עם בעיות נפשיות בעבודה היא הקמת תוכניות תמיכה ממשלתיות. התוכניות הללו צריכות לכלול אפשרויות לאימון נפשי, סדנאות לחיזוק המודעות לבריאות הנפש, גיוס צוותי ייעוץ מקצועיים, ומפגשים קבועים עם פסיכולוגים מוסמכים. חברות כמו גוגל ו-Airbnb הן דוגמאות מצוינות לכך, כשמערכות התמיכה שלהן זמינות לעובדים ללא תשלום.
2. הכשרת מנהלים לטיפול בבעיות נפשיות
חלק מרכזי בהצלחת התוכניות הללו הוא הכשרת מנהלי משאבי אנוש לזהות בעיות נפשיות, ולדעת כיצד להגיב, להציע סיוע ולשאול את השאלות הנכונות. זהו חיוני שעובדים ירגישו כי המנהלים שלהם יכולים לתמוך בהם במקרה של צרכים נפשיים.
3. גמישות ותנאי עבודה מותאמים
תנאי עבודה גמישים, כמו עבודה מהבית או אפשרות לבחור שעות עבודה, עשויים לשפר את הבריאות הנפשית של העובדים. חברות כמו IBM מתמקדות בכך, ומאפשרות לעובדיהן לבחום את השעות המתאימות להם ביותר, ובכך לסייע להם לשמור על איזון בריאותי נכון בין העבודה לחיים הפרטיים.
חשיבות יצירת תרבות חיובית בארגון
הקניית תרבות ארגונית שמובילה פתיחות ונכונות להקשיב עשויה להכשיר את הדרך להפחתה בתחלואת הנפשית אצל העובדים. כאשר עובדים מרגישים בנוח לפנות למנהלים או לקולגות עם צרכיהם הנפשיים, הסיכוי לקבל טיפול מקצועי ונכון עולה משמעותית.
4. קידום פעילויות גופניות וחוויות חברתיות
ישנם כלי עבודה נוספים שיכולים לסייע בשיפור המצב הרגשי של העובדים, כמו קידום פעילויות גופניות. פיתוח תוכניות פעילות גופנית כגון שיעורי יוגה במסגרת העבודה, ריצות קבוצתיות, או אפילו ימי ספורט לכולם יכולות להביא לשיפור במצב הרוח ובקשרים החברתיים בין העובדים. חברת פייסבוק, למשל, מציעה סדנאות ספורט במהלך שעות העבודה.
5. חינוך והגברת המודעות בנושא בריאות נפשית
שיתופי פעולה עם ארגונים חיצוניים שעוסקים בבריאות הנפש והנחות בנושא עשויים לתרום רבות. יוזמת סדנאות, הרצאות והכוונה לארגוני בריאות נפש בתחום מקצועי משפרות את המודעות לנושא. יוזמות אלו יכולות להוות מקור מבחן חיוני עבור מעסיקים ולצמצם את ה stigma סביב בעיות נפשיות.
מסקנות וצעדים לעתיד
לסיכום, בריאות הנפש במקום העבודה אינה רק אחריות של העובד אלא גם של המעסיק. משאבי אנוש יכולים להועיל שינוי משמעותי על ידי פיתוח תוכניות שמקדמות את הבריאות הנפשית, הכשרה רחבה של מנהלים בכל הקשור להבנת נושאים פלאים אלה ושיפוט תנאי העבודה כך שיתאימו יותר לצרכים הנפשיים של אנשי הצוות. בעידן המודרני, ההשקעה בבריאות הנפש של העובדים אינה רק צעד נכון אלא גם השקעה שיש לה השפעה חיובית על התפוקות של הארגון.
אף צד לא צריך לחכות למשבר כדי ליזום שינוי – הגישה המוקדמת היא הנכונה ביותר. כל ארגון שיבחר לעדוף את בריאות הנפש של עובדיו בראש סדר העדיפויות, יכול לצפות לשיפור בביצועי העובדים, בשיפור תחושת המסוגלות, ובתוצאה הסופית – הצלחה והישגיות של הארגון כולו.